Forbrukeremballasje til frisk frukt og grønt
Home Historien om oss
Siden 1922, og vi har så vidt begynt!
NNZ startet i 1922 og lyktes med å komme i kontakt med andre kulturer og å ta hver nye dag som et eventyr fullt av nye muligheter. Med disse styrkene følger grunnleggeren og etterfølgerne – fullblodsentreprenører alle og en – å bli en multinasjonal leverandør av emballasje for jordbruksmarkedet og industrien. Vi satte oss som mål å skape smarte emballasjeløsninger for at kunder, leverandører og ansatte skulle oppleve suksess.
I dag er NNZ et internasjonalt selskap som spesialiserer seg i emballasje for kunder innen frukt-og-grøntsektoren og industrien. Familiebedriften har utviklet seg jevnt og er nå en organisasjon med hovedkvarter i Groningen (Nederland), 170 millioner euro i inntekt, 250 ansatte, et globalt nettverk av samarbeidspartnere og 24 filialer i Europa, USA, Canada og Afrika.
Vår visjon
NNZ ønsker å skape smarte emballasjeløsninger for at våre kunder, leverandører og ansatte skal oppleve suksess.
Vår misjon
Vi tilbyr bærekraftig emballasjeløsninger som vi skreddersyr til kundens nåværende og fremtidige behov. Vi forstår kundene våre og gir dem tilgang til en førsteklasses portefølje på fokusområder samt rask service tilpassede tjenester og gode råd.
Vår overbevisning
Det er kun takket være vårt sterke nettverk at vi kan gjøre dette på en så fleksibel måte:
Vekst er bygget på NNZs styrker, blant annet menneskene, relasjonene og merverdi for kundene, og følger en strategi som vektlegger nærhet til kundene og service.
Vårt 1. tiår handlet om å være pionerer: Grunnlegger Rien Boot (1889-1964) vekker NNZ (Noord Nederlandsche Zakkenhandel) til live i 1922. Den første filialen var varehuset Libau i Groningen, og i 1924 kom det en bygning på Hoornsche Diep i Groningen. Noen av de første aktivitetene var utenlandsreiser til Baltikum, Tsjekkia og Ungarn. I tillegg ble det kjøpt jutesekker og jutestoff i Pakistan, India og Bangladesh. I 1928 var omsetningen på NLG 334 000.
Det 2. tiåret handlet om oppdagelser: Leendert Boot (1911-1972) reiste rundt i hele Europa på leting etter forretningsmuligheter. I 1939 dro han til og med til Amerika hvor han etablerte kontakt med en sukkerfabrikk. I Amerika kjøpte han papir og bomullssekker til sukker som han fraktet til Nederland via Holland America Line.
Vårt 3. tiår var en tid for satsning: For å imøtekomme voksende etterspørsel begynte Leendert igjen å reise så snart krigen var over. I 1947 kjøpte han jutesekker i Amerika og Canada. Flerlags papirposer ble tatt inn i sortimentet og et partnerskap med selskapet American Chase Bag ble opprettet som svar på at Spania var i ferd med å bli et nøkkelmarked for salg av løksekker.
Det 4. tiåret handlet om pålitelighet. Pålitelig levering og integritet gir selskapet fart. I 1954 startet Rien Boots andre sønn, Wim Boot, i selskapet. I 1957 hadde NNZ 50 ansatte og de feiret åpningen av et nytt anlegg med det første jutetrykkeriet.
Vårt 5. tiår handlet om endring, og på 60-tallet la NNZ ut på nye eventyr. Nye emballasjematerialer – som linonsekker, flerlags papirposer, papp, polypropylen og polyetylen fikk en stadig større rolle. Etter at Boot Senior forlot selskapet 1. desember 1961, ble Leendert og Wim Boot direktører i NNZ.
Vårt 6. tiår handlet om rebranding av NNZ. I 1970 bestemte Wim Boot at navnet skulle endres fra ‘Noord Nederlandsche Zakkenhandel N.V.’ til ‘NNZ industriële verpakkingen bv.’. Avgjørelsen ble tatt fordi selskapet hadde stadig flere internasjonale kontakter, og sortimentet var ikke lenger begrenset til sekker, men inkluderte også mange andre typer emballasje.
Vårt 7. tiår handlet om begynnelsen av den geografiske ekspansjonen. I 1983 åpnet selskapet sitt første kontor i Tyskland, og to år senere åpnet salgskontorene i Roswell, Georgia, under Marco Boots ledelse. I 1998 hadde NNZ 100 ansatte, 14 internasjonale datterselskap og omsetningen var doblet til NLG 100 millioner på de siste fem årene.
Det 8. tiåret handlet om reposisjonering. Len Boot gikk inn i NNZ og gjorde NNZ om til en uavhengig rådgiver som tilbød de beste emballasjeløsningene til kundene sine og gikk bort ifra egen produksjon. Han startet en forsknings- og utviklingsavdeling som frambrakte prisvinnende emballasjeprodukter som Carry-Fresh, Liqui-Sorb og Twin-Bag.
Vårt 9. tiår handlet om å skape en ny visjon. I juni 2002 ble en ny logo og et nytt slagord introdusert: NNZ the packaging network. NNZ vokste og ble et samlingspunkt for et internasjonalt nettverk av produsenter, pakkerier, distributører, universiteter, stater og kunder. Fra 2004 ledet Len Boot, som er av den tredje generasjonen, selskapet. 11. mai 2007 åpnet NNZ et nytt og bærekraftig kontor i Groningen for NNZ Benelux og NNZ-konsernet. ISO- og BRC-sertifiseringer vitner om kvaliteten på selskapets produkter og prosesser.
Vårt 10. tiår handlet om multinasjonal utvidelse. NNZ er markedsleder innen transport, engroshandel og forbrukeremballasje til frukt og grønt. Selskapet fortsetter å vokse innen industriell emballasje. Selskapet nådde 170 millioner i omsetning, 250 ansatte og 22 datterselskap i 18 land. Selskapet har også et internasjonalt nettverk av samarbeidsbedrifter i mer enn 50 land rundt omkring i verden.
I dag fortsetter NNZ å vokse som et multinasjonalt emballasjeselskap som tjener kunder innen frukt og grønt og industrielle markeder med fokus på nærhet til kunden og god service. NNZ vektlegger bærekraft og innovasjon i alle aktiviteter. NNZ har fornyet produkter, tjenester, og seg selv jevnlig siden 1922, og det har bare så vidt begynt.
Siden 1922 har NNZ drevet nyskaping på emballasjefeltet. Ikke bare ved å lage innovative løsninger for våre kunder. Men også ved å kontinuerlig fornye NNZ som organisasjon.Vi laget en film kalt '100 år med NNZ' der vi viser nøyaktig hvordan vi har omformet og nyskapt emballasje i fortiden og vil fortsette å gjøre det i fremtiden.
Bærekraft
Globale strategiske løsninger
Pionerer
Pålitelig og etisk
Langsiktig partnerskap
Lagarbeide
#Rethink innovasjon
Fullservicelogistikk
Uavhengige råd
Innsikt for innovasjon
Nærhet til kundene
Bred portefølje
"*" viser obligatoriske felt
Disse informasjonskapslene brukes for at nettsiden skal fungere best mulig. Disse informasjonskapslene er ikke essensielle for å se på nettsiden. Likevel kan det hende at noen nettsideelementer ikke fungerer som de skal uten informasjonskapslene.
Disse informasjonskapslene samler data som vi bruker for å forstå hvordan nettsiden vår brukes og oppleves. Disse informasjonskapslene hjelper oss også med å optimalisere nettsiden for best mulig brukeropplevelse.
Disse informasjonskapslene overvåker din internettbruk for å vise relevante annonser basert på dine interesser og din internettbruk. Disse informasjonskapslene hindrer også at de samme annonsene vises om og om igjen.