Forbrukeremballasje til frisk frukt og grønt
Home News Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt? Del 1 av 3
I hvilken grad er bærekraftig emballasje viktig for forbrukere?
I hvilken grad er bærekraftig emballasje egentlig viktig for forbrukere? Kjøper forbrukerne faktisk det de sier de kjøper? Hva sier forbrukerne er viktig, og hvordan handler de i en simulert kjøpssituasjon?
For å besvare disse spørsmålene gjennomførte NNZ, som er markedsleder innen emballasje til frukt og grønt, en stor undersøkelse i Tyskland (mer enn 300 intervjuer og 11.700 innkjøpssimuleringer). NNZ gjennomførte undersøkelsen for blåbær- og jordbæremballasje. Resultatene ble presentert i forbindelse med European Packaging Forum i Düsseldorf.
«Detaljister, dyrkere og leverandører i mykfruktsektoren bør absolutt lese undersøkelsen vår», sier Alies Padding som er innovasjonssjef hos NNZ, the packaging network. «Den gir innsikt i assosiasjoner og kjøpskriterier for emballert myk frukt, og dette kommer neppe som en overraskelse: Forbrukerne kjøper ikke det de påstår at de kjøper! Det er også klart at forbrukere snakker om bærekraftig plast-, papp- og pulpemballasje med sterke følelser og lite kunnskap. Forbrukere har lite kunnskap om eller forhold til miljømerkingen på emballasjen. I forbindelse med undersøkelsen var det mange som ville ha en tydelig forklaring på hvordan emballasjen skal kildesorteres. Dette er en anledning for bransjen til å bidra til vårt felles mål om 100 % gjenvinning av emballasje i nær fremtid.
Framfor alt ble det klart at forbrukerne er mest opptatt av kvaliteten på den myke frukten og at alle andre kriterier er underordnet. Som vi vet er emballasjens funksjon først og fremst å bevare produktkvaliteten og forhindre matsvinn i leveringskjeden. Undersøkelsen anslår hvor stor andel av forbrukerne som vil velge en bestemt type emballasje av pulp, papp eller plast og hvorfor. NNZ kommer til å publisere resultatene i 3 blogger.
I denne første delen drøfter vi forbrukernes syn på bærekraft og bærekraftig emballasje basert på følgende spørsmål:
Bærekraftkonsept som «karbonavtrykk» og «biologisk nedbrytbar» blir ikke fullt ut forstått. Deltakerne var likevel relativt sikre på sin kunnskap om bærekraft i forbindelse med pappemballasje. Sannheten er at de vet veldig lite. Hva vet og forstår forbrukerne om miljømerking på plastemballasje? Deltakerne var mindre sikre på sin kunnskap om forskjellige emballasjematerialers bærekraft, og kommentarer begrenser seg i stor grad til: «blir for mye plastavfall» og «skadelig for miljøet».
Forbrukerne vet altså lite om bærekraft generelt og de forskjellige emballasjematerialenes bærekraft. Her er det derfor mye terreng å vinne for bransjen og rent politisk.
Tyske forbrukere kjente kun til nr. 4 og 13 av miljømerkene nedenfor som var med i undersøkelsen. Vi kan derfor generelt anta at disse miljømerkene har liten innflytelse på kjøpemønster. 90 % av forbrukerne sier derimot at de ville sette pris på en enkel forklaring på emballasjen for å kunne kildesortere effektivt. NNZ ser fram til å diskutere dette med detaljister og kolleger i bransjen.
I vår neste blogg avslører vi hvilke emosjonelle og rasjonelle kriterier som ligger til grunn for kjøpernes valg av emballert myk frukt.
"*" viser obligatoriske felt
Disse informasjonskapslene brukes for at nettsiden skal fungere best mulig. Disse informasjonskapslene er ikke essensielle for å se på nettsiden. Likevel kan det hende at noen nettsideelementer ikke fungerer som de skal uten informasjonskapslene.
Disse informasjonskapslene samler data som vi bruker for å forstå hvordan nettsiden vår brukes og oppleves. Disse informasjonskapslene hjelper oss også med å optimalisere nettsiden for best mulig brukeropplevelse.
Disse informasjonskapslene overvåker din internettbruk for å vise relevante annonser basert på dine interesser og din internettbruk. Disse informasjonskapslene hindrer også at de samme annonsene vises om og om igjen.