Forbrukeremballasje til frisk frukt og grønt
Home News Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt? Del 2 av 3
Kriterier som påvirker kjøpsavgjørelser
I hvilken grad er bærekraftig emballasje egentlig viktig for forbrukere? Kjøper forbrukerne faktisk det de sier de kjøper? Hva sier forbrukerne er viktig, og hvordan handler de i en simulert kjøpssituasjon?
For å besvare disse spørsmålene gjennomførte NNZ, som er markedsleder innen emballasje til frukt og grønt, en stor undersøkelse i Tyskland (mer enn 300 intervjuer og 11.700 innkjøpssimuleringer). NNZ gjennomførte undersøkelsen for blåbær- og jordbæremballasje. Resultatene ble presentert i forbindelse med European Packaging Forum i Düsseldorf.
Vi kommer til å dele resultatene fra undersøkelsen i en serie på 3 artikler. I del 1 delte vi forbrukernes syn på bærekraft og bærekraftig emballasjemateriale og hvilken kunnskap de hadde om emnet.
I denne bloggen deler vi resultat fra undersøkelsen som gjelder kriterier som påvirker kjøpsavgjørelsen. Vi tok utgangspunkt i følgende spørsmål:
«Hjertet har sine grunner som fornuften ikke kjenner», skrev Blaise Pascal i 1647. For flere år siden ble det gjort en studie av hjernen som viste at så å si alle avgjørelser mennesket tar, er underbevisste og følelsesstyrte, ikke rasjonelle. Dette gjelder også kjøpsavgjørelsen, og dette er en utfordring for markedsforskning: ‘Vil forbrukeren faktisk kjøpe det forbrukeren sier hen vil kjøpe?’ For å studere dette engasjerte NNZ Dr. Ralf Meyer Groot og hans spesialiserte institutt for å gjennomføre undersøkelsen. Siden følelser virker inn på kjøpemønsteret vårt ønsket vi å studere hvilke assosiasjoner og følelser vi knytter til jordbær.
Undersøkelsen viste at jordbær vekker de sterkeste følelsene sammenlignet med epler, druer, appelsiner, blåbær og til og med kirsebær. De fremste emosjonelle kriteriene for jordbær er den deilige smaken, den fine røde fargen, at de er ferske og at de er perfekt modne. Alle disse tingene er mål på jordbærenes kvalitet. Disse kvalitetskriteriene viser seg å være viktigere for forbrukerne enn at jordbærene er dyrket på en økologisk måte.
Emballasjen må derfor beskytte jordbærene og sikre at innholdet er godt synlig så forbrukerne kan kontrollere kvaliteten. For forbrukerne er det at jordbærenes kvalitet bevares av emballasjen viktigere enn alle økologiske kriteriene vi analyserte.
At jordbærenes kvalitet bevares av emballasjen er viktigere enn alle de økologiske kriteriene vi analyserte.
Likevel svarte 61 % av de spurte (se grafen over) at de helst vil unngå å kjøpe visse typer emballasje av økologiske hensyn. Forbrukerne har altså motstridende syn. Papp- eller pulpemballasje, som forbrukerne anser som miljøvennlig, gjør det vanskelig å se innholdet. Plastemballasje gjør det lettere å se produktet, men anses for å være miljøfiendtlig. Spørsmålet vi stiller oss er derfor: ‘Gjør forbrukerne faktisk det de sier?’
"*" viser obligatoriske felt
Disse informasjonskapslene brukes for at nettsiden skal fungere best mulig. Disse informasjonskapslene er ikke essensielle for å se på nettsiden. Likevel kan det hende at noen nettsideelementer ikke fungerer som de skal uten informasjonskapslene.
Disse informasjonskapslene samler data som vi bruker for å forstå hvordan nettsiden vår brukes og oppleves. Disse informasjonskapslene hjelper oss også med å optimalisere nettsiden for best mulig brukeropplevelse.
Disse informasjonskapslene overvåker din internettbruk for å vise relevante annonser basert på dine interesser og din internettbruk. Disse informasjonskapslene hindrer også at de samme annonsene vises om og om igjen.