Forbrukeremballasje til frisk frukt og grønt
Home News Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt? Del 3 av 3
Forbrukernes kjøpemønster
I hvilken grad er bærekraftig emballasje egentlig viktig for forbrukere? Kjøper forbrukerne faktisk det de sier de kjøper? Hva sier forbrukerne er viktig, og hvordan handler de i en simulert kjøpssituasjon?
For å besvare disse spørsmålene gjennomførte NNZ, som er markedsleder innen emballasje til frukt og grønt, en stor undersøkelse i Tyskland (mer enn 300 intervjuer og 11.700 innkjøpssimuleringer). NNZ gjennomførte undersøkelsen med blåbær- og jordbæremballasje. Vi presenterte de første funnene fra undersøkelsen om jordbær og jordbæremballasje i forbindelse med European Packaging Forum i Düsseldorf, og resultatene ble mottatt med entusiasme. Vi kommer til å dele resultatene fra undersøkelsen i en serie på 3 artikler. I del 1 delte vi forbrukernes syn på bærekraft og bærekraftig emballasjemateriale og hvilken kunnskap de hadde om emnet.
I del 2 delte vi resultatene fra undersøkelser om jordbærs innvirkning på følelser og de emosjonelle og rasjonelle kriteriene for kjøp av jordbær. I denne bloggen deler vi resultatet fra innkjøpssimuleringen med og uten pris og emballasjeinformasjon.
I neste innkjøpssimuleringen uten pris eller emballasjeinformasjon, hadde 55 % av forbrukerne pulpemballasje som førstevalg (med flowpack eller toppforsegling med folie). 30 % av forbrukerne gav ikke uttrykk for å ha en emballasjepreferanse, og de sa de ville kjøpt jordbærene uansett, uavhengig av emballasje. Forbrukernes preferanser er illustrert nedenfor med førstevalget først.
Markedsanalytikere vet av erfaring at forbrukere ofte gjør underbevisste valg som ikke er i tråd med de tankemønstre og rasjonelle standpunkt de påberoper seg. Et godt eksempel på dette er at tannkremmarkedet ville vært 3 ganger større enn det er hvis folk pusset tenner like mye som de påstår.
Valgene forbrukerne tok under innkjøpssimuleringen ble derfor også sammenlignet med påstander de hadde kommet med tidligere i undersøkelsen. Forbrukere som valgte emballasje med meget stort avvik fra svar de hadde gitt tidligere i undersøkelsen, ble annulert fra undersøkelsen. Deltakerne var ikke troverdige, og svarene deres er fjernet fra undersøkelsen.
Under innkjøpssimuleringer med informasjon om pris og emballasje, var det plastemballasjematerialet PET som gjorde det best. Grunnen til at forbrukerne valgte jordbær i plastemballasje var den lavere prisen og gjennomsiktigheten.
Gjennomsiktig emballasje gjør det mulig å kontrollere kvaliteten på jordbærene, som er veldig viktig. Dette er 39 % av forbrukerne, en gruppe som er «mindre grønne» og ikke like villige til å akseptere en høyere pris for bærekraftig emballasje. Pulp- og pappemballasje lever derimot opp til forventningene som de mer miljøbevisste målgruppene har. Disse gruppene er villige til å betale en høyere pris.
Hovedfunn i undersøkelsen ‘Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt’
"*" viser obligatoriske felt
Disse informasjonskapslene brukes for at nettsiden skal fungere best mulig. Disse informasjonskapslene er ikke essensielle for å se på nettsiden. Likevel kan det hende at noen nettsideelementer ikke fungerer som de skal uten informasjonskapslene.
Disse informasjonskapslene samler data som vi bruker for å forstå hvordan nettsiden vår brukes og oppleves. Disse informasjonskapslene hjelper oss også med å optimalisere nettsiden for best mulig brukeropplevelse.
Disse informasjonskapslene overvåker din internettbruk for å vise relevante annonser basert på dine interesser og din internettbruk. Disse informasjonskapslene hindrer også at de samme annonsene vises om og om igjen.